Dag 13: Moab – Mesa Verde

Dinsdag 2 augustus.

Het ontbijt bij Mondo Cafe valt wat tegen met o.a. pancakes met daarop aardbeien die uit blik of uit de magnetron lijken te komen, en het ‘papje’ van Jurjen.
Daarna verlaten we Moab weer en maken een korte stop bij Wilson Arch.

Via Cortez rijden we naar Mesa Verde National Park, dat op de Unesco Wereld Erfgoedlijst staat. Vanaf de afslag naar Mesa Verde is het nog 19 mijl/30 km met haarspeldbochten omhoog en omdat er ook veel aan de weg gewerkt wordt hier, schiet het niet echt op.
Het verkeer wordt geregeld door mensen die afwisselend borden omhoog houden met STOP en met DRIVE SLOW.

Om 14.15 uur zijn we eindelijk bij het Visitor Center. Hier proberen we eerst of we nog een rondleiding kunnen boeken naar Cliff Palace en dat kan inderdaad. We kunnen mee met de tour van 17.00 uur.

Daarna checken we in bij de Far View Lodge. Dit is het enige overnachtingsadres tijdens de vakantie waar geen gelegenheid is om te zwemmen maar hier is er ook niet zo veel behoefte aan, ‘t is zelfs koud in de wind. Niet verwonderlijk want het ligt op een hoogte van ongeveer 2500 meter.

IMG_1017-1Het is nog een behoorlijk eind rijden om bij de rotswoningen van de Indianen te komen.
We zien onderweg wat voor schade er aangericht is door bosbranden van een paar jaar geleden: enorme gebieden vol met zwart geblakerde bomen en struiken. Het was toen zo’n grote brand dat zelfs het Visitor Center gevaar liep.

We bekijken eerst Spruce Tree House, waar je zonder gids naar toe kunt. Heel bijzonder allemaal.

IMG_1009 IMG_1006 IMG_1008

Tegen vijven melden we ons voor de rondleiding in Cliff Palace. Er wordt ons aangeraden om nog meer water mee te nemen omdat het echt heel erg warm is daar beneden. We kopen dus nog maar een fles want je weet maar nooit.
De rondleiding wordt door de park-ranger erg leuk gedaan en hij weet heel veel te vertellen.
Er zijn hier ruïnes van rotsnederzettingen van de Anasazi Indianen, gebouwd onder overhangende rotsen. Cliff Palace bestaat uit meer dan 200 van die gemetselde vertrekken.
Eind 19e eeuw is dit alles pas ontdekt en men weet nog steeds niet waarom de Indianen dit gebied eind 13e eeuw hebben verlaten.

IMG_1014 IMG_1020-1 IMG_1022

Op de terugweg nemen we nog een kijkje hier en daar, zoals het Square Tower House en de Sun Temple……

IMG_1025-1 IMG_1024-1 IMG_1023

….en rijden dan terug naar de Far View Lodge.
Het is al 20.00 uur geweest als we willen gaan eten en dan blijkt het fastfood restaurant net dicht te zijn. We moeten dus in het andere restaurant eten – meer keus is er niet – en dat is behoorlijk prijzig is, maar het eten is heel lekker.
Lucas en ik nemen vis, Jurjen en Nynke kwartel. Dat wisten we niet, was een verrassing wat het zou zijn, maar dat je dus duidelijk herkenbaar twee vogeltjes op je bord krijgt is wel een beetje apart. Maar het is allemaal wel lekker.

We vinden het ‘s avonds zowaar koud in de harde wind.

Vandaag gereden: 129 mijl = 207 km.