Dag 1: Gouda – Amsterdam – San Francisco

Donderdag 21 juli.

Vandaag is het dan eindelijk zover: onze Amerikareis gaat beginnen, onze eerste grote reis.

De wekker gaat om 5.15 uur en we zijn meteen klaarwakker. Wat een spannende dag staat ons te wachten!  Als de kinderen ook wakker zijn, ontbijten we nog even lekker. Na het opruimen lopen we alles nog eens na en daarna kunnen we de voordeur achter ons dichttrekken.

We gaan lopend naar het station Gouda-Goverwelle – we maken trouwens aardig wat herrie met al die rollende bagage zo op de vroege morgen – waar we de trein van 7.04 uur nemen en zonder tegenvallers komen we ruim op tijd op Schiphol aan.

Gezien het feit dat we het inchecken thuis al via internet hebben gedaan, hoeven we nu alleen maar de bagage af te geven en dat gaat lekker snel.

Voor reizen naar de VS wordt geadviseerd om de bagage niet op slot te doen. We hebben daarom een sjorband om de koffer heen en voor de drie reistassen hebben we ook een trucje. Aangekomen op Schiphol doen we eerst twee van de tassen in hoezen, die we daarna met tie-rips dichtmaken. De derde tas sluit ik ook af met een tie-rip maar doe een schaartje in een zijvakje. Dan de hoes eromheen, die alleen dichtgeknoopt wordt, want ja, het schaartje zit natuurlijk in de tas zelf en daar moeten we wel bij kunnen komen na aankomst. Zo zijn de spullen toch enigszins afgesloten, maar als de douane ze wil controleren hoeven alleen die stripjes maar doorgeknipt te worden.

We hebben nog alle tijd om wat te winkelen en rond te kijken voordat we moeten boarden.
Om 12.20 uur, bijna een half uur te laat, vertrekt het vliegtuig dan eindelijk: het is een Boeing 777 van KLM.
Iedereen heeft een eigen tv-schermpje met headset, zodat je jezelf prima kunt vermaken met allerlei films, muziek, spelletjes etc.
We worden natuurlijk prima verzorgd met eten, drinken en hapjes en de tijd vliegt!
Boven Groenland zien we grote sneeuw- en ijsmassa’s.

Na een vlucht van een uur of elf landen we om 13.50 uur (plaatselijke tijd) in San Francisco – the City by the Bay – en het is dan in Nederland 22.50 uur (negen uur tijdsverschil), bedtijd dus, maar WIJ moeten nog wel een aantal uurtjes zien door te brengen.

Paspoortcontrole en douane gaan vlot, niks geen chagrijnige beambten of ellenlange wachtrijen, zoals we wel eens hebben gehoord, en er wordt van ons verder niets gecontroleerd.
We ondergaan natuurlijk de irisscan en de vingerafdrukken en kunnen dan de bagage gaan halen. Ook deze ruimbagage is niet gecontroleerd.
We toveren het schaartje uit het zijvakje tevoorschijn, knippen de tie-rips van de andere hoezen door zodat ze er af kunnen en de tassen weer kunnen rollen en we vinden daarna al snel de BART trein naar Downtown San Francisco.

Het duurt wel even voordat we precies doorhebben hoe de kaartautomaat werkt, maar het lukt ons uiteindelijk om hem vier kaartjes à  $ 4,95 te ontfutselen: eerst moet je $ 5 aangeven en daarna dat er 5 cent van af moet. Oké, hoe simpel kan het zijn.
MarriotDe rit duurt ongeveer een half uur en het is leuk om zo al iets van San Francisco te kunnen zien.
Bij station Powell Street stappen we uit en daarvandaan is het maar een paar honderd meter lopen naar het Marriott hotel in 55-Fourth Street.
Het is hier heerlijk zonnig en lekker warm.
We hebben op de 7e verdieping een mooie ruime kamer met – zoals we de hele vakantie zullen hebben – twee queensize bedden en dan is een verdeling snel gemaakt: Jurjen en Lucas in het ene bed, Nynke en ik in het andere.
Nadat we ons wat opgefrist hebben en wat zijn bijgekomen, gaan we snel op pad.
We zien en horen in Market Street een demonstratie die met veel geschreeuw en kabaal langskomt, echt zo Amerikaans…… Waar het precies om gaat is ons niet duidelijk, maar het Hyatt Hotel komt in ieder geval veelvuldig voor op de borden die ze meedragen.

Het eerste wat we doen is een 3-daags Muni-abonnement kopen voor het openbaar vervoer.
Op zich zijn de afstanden hier niet zo groot, maar je zult toch heel veel moeten lopen in die paar dagen. Met zo’n abonnement op zak stap je gemakkelijk even op een bus of tram.
Het valt ons trouwens op dat de bussen goed toegankelijk zijn voor rolstoelen door middel van een trapliftje bij de ingang.
Iets anders wat ons opvalt is het rek buiten aan de voorkant onder het raam waar één of twee fietsen op gezet kunnen worden.

Maar het leukste is natuurlijk ons eerste ritje met de cable car vanaf het beginpunt Powell Street.
We staan er wel even voor in de rij, maar je moet er wat voor over hebben, nietwaar?

We gaan mee tot het eindpunt bij Fisherman’s Wharf.

We kijken daar wat rond en gaan daarna met een gewone tram – van hetzelfde type als de oude trams in Den Haag en dus een vertrouwd beeld – terug naar Market Street en halen bij het hotel onze truien op. Het is nu zo aan het eind van de middag toch wel wat frisser geworden.

We hebben vandaag al verscheidene keren een brandweerauto zien rijden. Deze auto’s doen wat antiek aan en zien er prachtig uit. De sirene hoor je van verre, maar als ook de toeter nog gebruikt wordt heb je het gevoel dat je weggeblazen wordt, het gaat je door merg en been, zoals we op Market Street zien en horen.

San Francisco is een geweldige stad met zijn karakteristieke steile straatjes en die leuke oude kabeltrammetjes en prachtig gelegen op een smal schiereiland aan de Grote Oceaan. We zullen ons hier prima vermaken.

Omdat we best moe zijn en geen van allen behoefte hebben aan een uitgebreide maaltijd, lopen we naar de Burger King in de buurt voor een snelle hap.
Terug in het hotel nemen we even een kijkje op de 39e verdieping, de hoogste. We zijn daar vanmiddag ook al geweest maar nu het donker is, is het uitzicht natuurlijk echt spectaculair.

Lucas en Jurjen vallen om 21.00 uur in slaap, Nynke en ik zwemmen nog even en weten het tot 22.00 uur vol te houden. We zijn dan ongeveer 26 uur op.
Dan vallen ook wij als een blok in slaap.